Metode Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Baitul Hikmah Tasikmalaya
Keywords:
Methods, Media, Character EducationAbstract
Character education is critical given in any Islamic institution. At Boarding School Baitul Hikmah, character education in the broad sense is also very overlooked because of the strength of boarding, among other things that lie in student character education. In the Islamic world, characters always come first because they become the main base of human life, while science is second. Students studying in boarding school Baitul Hikmah must first be educated and depraved up substantially, and then they are given the knowledge that as many. Using the descriptive method, this study concluded that character education methods in Baitul Hikmah Islamic boarding schools are modeling, habituation, motivation, and discipline.
References
Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah. (t.t.(a). At-Tarbiyah fi al-Islām 2. Wazarah al-Auqaf.
Al-‘Ulyan, Hamd Bakr. (t.t.). At-Tarbiyah wa at-Ta’lîm fi ad-Daul al-Islâmiyyah Khilâla al-Qarn ar-Râbi’ ’Asyr min at-Taba’iyyah ila al-Ashâlah. Kairo : Dar al-Anshar.
Azra, Azyumardi. (2012). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana.
Az-Zintani, Abdul Hamid ash-Shaid. (1984). Usūs at-Tarbiyah al-Islâmiyah fi as-Sunnah an-Nabawiyyah. Libia: Dâr al-‘Arabiyyah al-Kitâby.
Daradjat, Zakiah. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : Bumi Aksara.
Effendi, M. R., & Oktovia, I. (2020). Mitigasi Intoleransi dan Radikalisme Beragama di Pondok Pesantren Melalui Pendekatan Pembelajaran Inklusif. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi ISlam, 1(01), 54-77.
Elfindri et al. (2012). Pendidikan Karakter : Kerangka, Metode, dan Aplikasi untuk Pendidik dan Profesional. Jakarta: Badouse Media.
Elmubarok, Zaim. (2008). Membumikan Pendidikan Nilai : Mengumpulkan yang Terserak, Menyambung yang Terputus, dan Menyatukan yang Tercerai. Bandung: Alfabeta.
Faturrahman et al. (2012). Pengantar Pendidikan. Jakarta : Prestasi Pustakaraya.
Haedari, Amin et al. (2004). Masa Depan Pesantren dalam Tantangan Modernitas dan Kompleksitas Global. Jakarta: IRD Press.
Hakim, Lukman. (2008). Arah Pengembangan Pendidikan Pesantren dalam Bingkai Sistem Pendidikan Nasional. Tajdid, Vol. 15, No. 2, September 2008. Diterbitkan oleh Lembaga Penelitian dan Pengembangan (LPP) IAID Ciamis.
Hasby, H.A. Kahar Muzakar. (2007). ”Pemikiran Ibn Khaldun tentang Pendidikan Islam”, Tajdid, Vol. 14, No. 1, Maret 2007. Diterbitkan oleh Lembaga Penelitian dan Pengembangan (LPP) IAID Ciamis.
Hayat, Bahrul dan Mohammad Ali. (2012). Khazanah dan Praksis Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta : Pustaka Cendekia Utama.
Husain, Abu Lubabah. (t.t.). At-Tarbiyah fi as-Sunnah an-Nabawiyyah. Riyadh : Dar al-Liwa’.
Lickona, Thomas. (2012a). Character Matters (Persoalan Karakter) : Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas, dan Kebajikan Penting Lainnya, diterjemahkan oleh Juma Abdu Wamaungo dan Jean Antunes Rudolf Zien dari judul asli Character Matters : How to Help Our Children Develop Good Judgment, Integrity, and Other Essential Virtues. Jakarta : Bumi Aksara.
______________. (2013b). Mendidik untuk Membentuk Karakter : Bagaimana Sekolah dapat Memberikan Pendidikan tentang Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab, diterjemahkan oleh Juma Abdu Wamaungo dari judul asli Educating for Character : How Our Schools can Teach Respect and Responsibility. Jakarta : Bumi Aksara.
Majid, Abdul. (2012). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Maksudin. (2013). Pendidikan Karakter Nondikotomik. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Mayall, Berry. (1994). “Children in Action at Home and School” dalam Berry Mayall, Children’s Childhood: Observed and Experienced. London-Washingtin, D.C.: The Falmer Press.
Mu’in, Fathul. (2011). Pendidikan Karakter : Konstruksi Teoretik&Praktik. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.
Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta : Bumi Aksara.
Purwanto, M. Ngalim. (2006). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ramayulis. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : Kalam Mulia.
Sagala, Syaiful. (2007). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2009). “Kurikulum dan Pembelajaran” dalam Tim Pengembang Ilmu Pendidikan, Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian II : Ilmu Pendidikan Praktis. Bandung: Imtima.
Uhbiyati, Nur. (1997). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung : Pustaka Setia.
Ulwan, Abdullah Nashih. (1992). Tarbiyah al-Aulâd fi al-Islâm al-Juz as-Sanî. Pakistan.
Wena, Made. (2010). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer : Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta : Bumi Aksara.
Wringe, Colin. (2006). Moral Education: Beyond the Teaching of Right and Wrong. Netherlends : Springer.