Pengelolaan Risiko dalam Menghadapi Tantangan Era Digital pada SMK Al-Hadi Kota Bandung

Authors

  • Nurdika Khoiriyah Univesitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Wahyu Hidayat Univesitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

Keywords:

Risk, Education, Digital Era

Abstract

Risk management is a critical approach in recognizing, evaluating and managing potential risks that may occur, especially in various sectors, including the education sector. The risk management approach requires careful planning, implementation of appropriate policies, and active involvement of all stakeholders with open communication. The primary strategy for facing challenges in the digital era involves training teaching staff in technology, developing a curriculum integrated with digital content, and administrative risk management. As a complex environment involving various parties, schools have risks that must be managed carefully to ensure the safety and welfare of students. This research uses qualitative methods by obtaining information through interviews with one public relations staff at Al Hadi Vocational School and referring to various literature. This research aims to understand risk management and the challenges Al Hadi Vocational School faced in Bandung in the digital era. The study results show that Al-Hadi Vocational School has implemented digitalization in schools by involving all educators expected to master technology. This digitalization is carried out to support effective teaching and minimize risks in ensuring student safety and welfare.

References

Aziz, A. Z. (2015). Manajemen berbasis sekolah: Alternatif peningkatan mutu pendidikan madrasah. El-Tarbawi, 8(1), 69–92.

Bestari, P., Awam, R., Sucipto, E., Marsidin, S., & Rifma, R. (2023). Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 133–140.

Effendi, M. R., Wajdi, F., & Rasidin, B. (2023). Social religious solidarity of East Nusa Tenggara Muslim minorities in the blessing movement program at the Cahaya Hijrah Foundation. INJIRE, 1(2), 235-241.

Herdiansyah, D., & Kurniati, P. S. (2020). Pembangunan sektor pendidikan sebagai penunjang indeks pembangunan manusia di Kota Bandung. Jurnal Agregasi: Aksi Reformasi Government Dalam Demokrasi, 8(1).

Irwan, I., Nuryani, N., & Masruddin, M. (2023). KOLABORASI SEKOLAH DENGAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN PROSES BELAJAR PESERTA DIDIK. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 8(1), 131–154.

Munawwaroh, Z. (2017). Analisis Manajemen Risiko pada pelaksanaan program pendidikan dalam upaya meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(2).

Munir, M. (2017). Pembelajaran digital. Bandung: Alfabeta.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34–42.

Purfitasari, S., Masrukhi, M., Prihatin, T., & Mulyono, S. E. (2019). Digital Pedagogy sebagai Pendekatan Pembelajaran di Era Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 806–811.

Putri, M., & Hidayat, W. (2023). Strategi Pengelolaan Risiko Dalam Menangani Kenakalan Remaja Di Sekolah SMA Setia Dharma Pekanbaru. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 6(1), 75–88.

Rahman, K. (2014). Pengembangan Kurikulum Terintegrasi DI Sekolah/Madrasah. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).

Riyan, M., Ramdhani, M. A., Rizky, M., Setiawan, M. E., & Majid, A. (2023). Tantangan dan Strategi dalam Menggunakan Assessment untuk Meningkatkan Pembelajaran di Era Digital: Indonesia. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 552–562.

Sakti, A. (2023). Meningkatkan Pembelajaran Melalui Teknologi Digital. Jurnal Penelitian Rumpun Ilmu Teknik, 2(2), 212–219.

Saryono, J. (2010). Implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan di Sekolah Menengah Pertama Aultan Agung Salaman Kabupaten Magelang [PhD Thesis, UNS (Sebelas Maret University)

Suatini, N. K. A. (2019). Langkah-langkah mengembangkan kemampuan berpikir kritis pada siswa. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 2(1), 41–50.

Yusuf, M. (2023). Inovasi Pendidikan Abad-21: Perspektif, Tantangan, dan Praktik Terkini. Institut Agama Islam Negeri Palopo.

Munawwaroh, Zahrotul. “Analisis Manajemen Risiko Pada Pelaksanaan Program Pendidikan Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan.†Jurnal Administrasi Pendidikan, Vol. XXIV No. 2, Oktober 2017, 71-79.

Tanti Fitri dan Wahyu Hidayat, “ Strategi Penerapan Manajemen Risiko dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMK Muhammadiyah 1 Kadungora,†Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 2, Agustus 2023, 1-12.

Published

2024-02-29

How to Cite

Khoiriyah, N., & Hidayat, W. . (2024). Pengelolaan Risiko dalam Menghadapi Tantangan Era Digital pada SMK Al-Hadi Kota Bandung. Addabani: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(2), 91–102. Retrieved from https://e-jurnal.staimuttaqien.ac.id/index.php/addabani/article/view/1508

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.