Malay Arabic Influence in Arabic Writing Skills
Keywords:
Malay Arabic, Arabic, Insha’Abstract
Learning Malay Arabic writing seems more popular than Arabic writing, therefore it is necessary to know the impact of Malay Arabic writing on Arabic writing and the differences in letters between the two. The purpose of this research is to find out about Malay Arabic and the differences in letters between Malay Arabic and Arabic as well as their impact on learning to write Arabic (insya'). In this research, the method used is library research, data collection is used by looking for sources from books, journals and existing research. The results of this research are 1. Malay Arabic skills have an impact on Arabic writing skills 2. Malay Arabic skills have a negative impact on Arabic writing 3. Malay Arabic writing rules and Arabic writing rules are very different. This research was conducted to find out how Malay Arabic writing and Arabic language writing are and their impact on learning insha'.
References
Abdullah, A. S. (2019). Pengenalan Kaidah Tulisan Arab untuk Pemula. Pondok Pesantren Al-Fatmah, 32, 30.
Atika, A. N. (2022). ANALISIS KESALAHAN PENULISAN ARAB MELAYU PROVINSI RIAU DI KOTA PEKANBARU. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 1(4), 161–174.
Dien Madjid, M. (2013). Relasi Budaya Arab-Melayu dalam Sejarah di Indonesia. XIX(2), 435–452.
Efendi, A. (2014). Analisis Kontrastif Penulisan Arab Melayu Riau dan Penulisan Bahasa Arab serta Implikasinya Terhadao Pengajaran Bahasa Arab. Sosial Budaya: Media Komunikasi Ilmu-Ilmu Sosial dan Budaya, 11(2), 206–225.
F. Hasani, zhul. (2013). PENERAPAN METODE IMLA’ UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS VIIC MTs MUHAMMADIYAH 02 PEMALANG. Lisanul’ Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 2(1), 57–64.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Hasibuan, N. S., Nurkholija, A., Muhammadiyah, U., Selatan, T., Muhammadiyah, U., & Selatan, T. (2021). PEMBINAAN MINAT SASTRA ANAK MELALUI PELATIHAN MENULIS PUISI BEBAS DENGAN AKSARA ARAB MELAYU DI MDTA MUHAMMADIYAH SIGIRING GIRING DAN MDTA MUHAMMADIYAH SADABUAN. aptekmas, 4.
Jihad, Moh. I. F. A., & Rabbianty, E. N. (2021). Mengembangkan Keterampilan Menulis Arab Tingkat Dasar di Masjid Baital Makmur Konang Barat Galis Pamekasan. PERDIKAN (Journal of Community Engagement), 3(1), 1–19.
Khaerotin, R. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif 3D Aurora Presentation Untuk Keterampilan Menulis Bahasa Arab. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-01
Khoiril, M., Nicolas, H., Milki, A., & Neldi, H. (2022). Semantic Absorption of Arabic Language in A Malay Arabic Dictionary. jurnal ilmu humaniora, 06(2), 264–282.
Matlob (Ed.). (t.t.). Panndai Jawi. cerdik piblicatins.
Munir, D. R., & Fauzi, A. R. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Memahami Qowaid Ilmu Nahwu Dengan Menggunakan Media Rumus Arab Pegon. JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT, 1(1), 221–228.
Nur Fadhilah, A. (2020). Penarapan Metode Imla’ Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Kelas V Mi Muhammadiyah Lumajang. Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyyah, UIN Malang.
Pantu, A. (2014). Pengaruh Bahasa Arab Terhadap Perkembangan Bahasa Indonesia. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 14(3), 97–115. https://doi.org/10.18860/ua.v14i3.3154
Permatasari, D. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Writing Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 Sd Negeri 1 Pilangbango Madiun. Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(1), 21.
Pratiwi, Y. (2018). Pola pembelajaran aksara arab melayu di kelas iii mis hm hefni jln. Batang kuis desa dalu xa kec. Tanjung Morawa Kab. Deli Serdang.
Ramala, D. E. (2020). Aksara Jawi: Warisan Budaya Dan Bahasa Alam Melayu Dalam Tinjauan Sosiolinguistik. Jurnal Islamika, 3(2), 1–13. https://doi.org/10.37859/jsi.v3i2.2000
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., Setiawan, F., Surabaya, U. M., Membaca, K., & Narasi, K. M. (2016). ANALISIS HUBUNGAN KETERAMPILAN MEMBACA DENGAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA SEKOLAH DASAR. Education Journal : Journal Education Research and Development, 85–96.
Rusdi, A. (2016). Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Tulisan Arab Melayu. Intizar, 22(1), 1. https://doi.org/10.19109/intizar.v22i1.540
Salahuddin Al Asadullah. (2020). Upaya Mengatasi Kesalahan Persepsi Masyarakat terhadap Tulisan Arab dan Arab Melayu di Desa Lubuk Garam Bengkalis. Jurnal Abdidas, 1(3), 761–769.
SATRIO, S. (2018). Urgensi Penguasaan Bahasa Arab Dalam Studi Islam Di Indonesia. Perada, 1(2), 163–177. https://doi.org/10.35961/perada.v1i2.22
Siti Kuraedah. (2015). Siti Kuraedah, Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran, (Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Kendari, 2015), h. 02. 1. An-nuha, 5(1), 4.
Suparyanto dan Rosad (2015. (2020). MEMAHAMI ISLAM LOKAL MELALUI KITAB SERIBU MASA’IL: STUDI KOMPARASI TEKS ARAB-MELAYU. Suparyanto dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.
Susanti, S. (2020). Efektivitas Metode Imla’ Manzur dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(2), 1–22.
Yasran, A., Aziz, A., Muhammad, W., Sulong, W., & Al-geriani, A. M. A. A. (2016). Hubungan Arab-Melayu Berdasarkan Surat Perjanjian Wakaf Mekah. kemanusiaan, 25(1).
ZulkhairiTeuku. (20019). PEMBELAJARAN KITAB ARAB-MELAYU DI ACEH BESAR SEBAGAI PROSES TRANSFER ILMU AGAMA ISLAM PENDAHULUAN Meskipun dunia semakin maju dalam semua sendi kehidupan , namun kitab-kitab Arab-Melayu atau juga dikenal Arab-Jawi terus diajarkan di tengah-tengah masyarak. mudarrisuna, 09(2), 374–397.