Psycholinguistics in 21st Century Arabic Language Learning

https://doi.org/10.52593/klm.05.1.08

Authors

  • Hafidzotun Nafi'ah Uniersitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indoneisa
  • Agung Setiyawan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta

Keywords:

21st century, Arabic language learning, Psycholinguistics

Abstract

This research is motivated by Arabic language learning activities which cannot be separated from language activities. Therefore, learning Arabic is not enough just linguistics, but also needs to study mental state or mind, namely psychology. The science of psycholinguistics was born, which is a combination of language and mental science. This research uses a type of library research, the data was analyzed using content analysis. The findings of this study show that psycholinguistics covers language learning strategies as well as the phenomena of language acquisition and learning. Similar to this, learning Arabic involves adhering to linguistic, psychological, and educational principles. These three tenets serve as the interface between psycholinguistics and language acquisition. It is intended that this study would assist teachers in enhancing the Arabic language acquisition process.

References

Abdul Chaer, L. A. (2010). Sosiolinguistik: Perkenalan Awal. Rineka Cipta.

Balkis Aminallah Nurul Mivtakh. (2023). Teori Tata Bahasa Generatif Transformatif Chomsky Serta Aplikasinya dalam Gramatikal Bahasa Arab. ALLAIS, 2(1).

Brown, D. (2008). Prinsip Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa. Dubes Amerika Serikat Di Indonesia.

Buhori. (2017). Peran Psikolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al-astar, 5(1).

Dardjowidjojo, S. (2014). Psikolinguistik “Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia". Yayasan Pustaka Obor.

Faqih, M. (2000). Runtuhnya Teori Pembangunan dan Globalisasi. Insist Press dan Pustaka Pelajar.

Faroh, M. N., Maranting, H. S., Munir, D. R., Bua, M. T., Wardani, K. D. K. A., Rahmawati, E., & Triana, T. (2023). Profesi Keguruan. https://books.google.co.id/books?id=xrTmEAAAQBAJ

Hamzah, M. (2021). Perbandingan Konsep Linguistik Ferdinand De Saussure dan Abdul Qahir Al-Jurjani: Kajian Konseptual. Jurnal Bahasa dan Sastra, 9(2).

Hasan, H. (2018). Psikolinguistik: Urgensi dan Manfaatnya Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Al-Mi’yar, 1(2).

Hijazi, M. F. (1975). Madkhal ila Ilmi al-Lugah. Daruts Tsaqafah.

Julianti, J., Susilawati, S., & Rizal Munir, D. (2022). Penggunaan Metode Dialog (Muhawaroh) dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Kelas VII di MTs Daarul Ma’arif Purwakarta. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(2), 197–212. https://doi.org/10.52593/klm.03.2.06

Kuntowijoyo. (2001). Muslim Tanpa Masjid: Esai-esai Agama, Budaya, dan Politik dalam Bingkai Strukturalisme Transendental. Mizan.

Luthfi, T., & Munir, D. R. (2021). Hubungan Mata Pelajaran Muatan Lokal Bahasa Arab Terhadap Kemampuan Baca Tulis Al-Quran Pada Siswa Kelas IX (Sembilan) SMP Al-Ihsan. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(2), 172–185. https://doi.org/10.52593/klm.02.2.05

Mansur, A. M. A. (1982). Ilmu Al Lughoh Al Nafsy. Jamiah Malik Sa’ud.

Mochamad Ismail. (2013). Peranan Psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal At ta’dib, 8(2).

Munir, D. R., Fajar, A., & Maftuhah, M. (2023). Student Pantomime Techniques in Learning Arabic Vocabulary. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 9841–9847. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.2776

Nichols., Jennifer, R. (2017). Four Essential Rules Of 21st Century Learning.

Nurhadi. (2020). Teori kognitivisme serta alplikasinya dalam pembelajaran. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 2(1).

Permata, B. A. (2015). Teori Generatif-Transformatif Noam Chomsky Dan Relevansinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Empirisma, 24(2).

Rahayu, Restu, D. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2022.

Rakimahwati, dkk. (2022). Studi Pengembangan Psikolinguistik Anak dengan Game Interaktif Berbasis Role Play. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1955–1964.

Sarwadi. (2013). Kontroversi Nurture dan Nature Dalam Psikolinguistik. 3(1).

Setyawan, C. E. (2019). Pengembangan Pembelajaran Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Menggunakan Pendekatan Cross Cultural Understanding. Jurnal At-Ta’dib UNIDA, 12(2).

Setyawan, C. E. (2020). Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 9(1).

Sopyan, O. R. (2022). Psikolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Pengajaran Pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(5).

Syakur, N. (2008). Proses Psikologi Dalam Pemerolehan Bahasa. Bidang Akademik UIN Sunan Kalijaga.

Taringan, H. G. (1986). Psikolinguistik. Angkasa.

Triayuni Hartati, E. M. P. (2023). Karakteristik Teori-teori Pembelajaran. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran (JPPP), 4(1).

Winarti, dan D. S. (2020). Pengaruh Permainan Puppet Fun terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).

Y, W. (2020). Teori Belajar Kognitif Dan Implementasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1).

Yusuf, M. (2019). Psikolinguistik Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Postmetode. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 9(9).

Zulhannan. (2017). Bahasa Arab dan Psikolinguistik: Kajian Konseptual dan Harmonis. Jurnal Al-Bayan, 9(2).

Published

2024-01-31

How to Cite

Nafi’ah, H., & Setiyawan, A. (2024). Psycholinguistics in 21st Century Arabic Language Learning. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(1), 109–121. https://doi.org/10.52593/klm.05.1.08