Implementasi Kegiatan Sorogan Upaya Mengurangi Penggunaan Gadget Berlebih pada Anak-anak

(Aplikasi Sorogan Kitab Jawi di Majlis Ta’lim Baetul Wasilah Desa Sindangpanon, Bojong, Purwakarta, Jawa Barat)

https://doi.org/10.52593/svs.04.1.03

Authors

Keywords:

Book Highlights, Gadgets, Children

Abstract

The research was carried out during a pandemic so that teaching and learning activities were carried out online, this resulted in children, especially at
elementary school age, tending to overuse gadgets. Apart from that, it also effects the recitation lesson. Effort to reduce excessive use of gadgets are carried out in
the form of applications to recite books through community service activies.Action research methods used with Participatory Action Research (PAR) design.
Starting with looking at the problem, interpreting and analyzing it, then action/ action is carried out as an alleviation of existing problems. Based on these actions
gradually underwent changes, where children began to reduce their use on gadgets. In addition, they can take the time to start target inthe recitation lesson,
starting with understanding the book that will be read through sorogan and hopefully in the future it can have a positive impact on other lessons such as
memorization.

References

Afif, M. (2019). Penerapan Metode Sorogan dalam Meningkatkan Baca Kitab di Pondok Pesantren Tarbiyatun Nasyi’in. Journal of Social Community, 4(14).

Alam, M. (2011). Model Pesantren Modern (Sebagai Alternatif Pendidikan Masa Kini dan Mendatang). Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Ambariah, A., Purnamasari, R., Kusnandar, E., & Supendi, D. (2023). PENANAMAN NILAI-NILAI TOLERANSI PADA ANAK USIA DINI DI TK SEJAHTERA CITEKO KECAMATAN PLERED. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 1(2), 105-111.

Amri, M. I. U., Bahtiar, R. S., & Pratiwi, D. E. (2020). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Anak Sekolah Dasar pada Situasi Pandemi Covid-19. 2(2), 14–23.

Andriyani, Y., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2021). Dampak Negatif Penggunaan Gadget terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar di Era Globalisasi. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2).

Anggraeni, A., & Hendrizal. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Kehidupan Sosial Para Siswa SMA. 13(1), 64–76.

Attamimi, H. R., Lestari, Y., Ernawati, Rai’in, & Sari, A. (2021). Penerapan Edukasi Literasi Lingkungan dalam Upaya Mengurangi Kecenderungan Adiksi Gawai pada Anak Usia Sekolah Dasar d SD IT Insan Qurani Sumbawa. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 1(4), 619–626.

Gunawan, A., Tabroni, I., & Supendi, D. (2023). Online Learning: The Widespread Use of Google Forms as a Learning Media for Students in the Midst of the Covid-19 Pandemic. Indonesian Journal of Applied and Industrial Sciences (ESA), 2(1), 119-132.

Indonesia, P. (2020). Pedoman Pembatasan Sosial Berskala Besar dalam Rangka Percepatan Penanganan Corona Virus Disease 2019 (Covid-19). Sekertariat Negara.

Kindon, S., Pain, R., & Kesby, M. (2007). Participatory Action Research Approaches and Methods: Connecting People, Participation and Place (pp. 112–121). New York: Routledge.

Octavia, V. S., Gussevi, S., & Supendi, D. (2023). Pentingnya Peran Orang Tua Terhadap Kebersihan Gigi dan Mulut Anak Usia Dini. Pengabdian Masyarakat Sumber Daya Unggul, 1(1), 42-47.

Riindiyani, R., Dharma, S. H., & Supendi, D. (2022). Pemberdayaan Remaja Masjid dalam Meningkatkan Minat Mengaji Siswa Sekolah Dasar Desa Cipeundeuy. Jurnal INDONESIA RAYA (Pengabdian pada Masyarakat Bidang Sosial, Humaniora, Kesehatan, Ekonomi dan Umum), 3(1). 25-32.

Rosmerry, R. F., & Supendi, D. (2022). Penyuluhan terhadap Orang Tua dalam Mendidik Perilaku Beribadah Anak. Jurnal Abmas, 22(1), 23-26.

Samsuloh, M., Adriansyah, A., & Supendi, D. (2023). Pendampingan Membangun Kesadaran Masyarakat dalam Mengelola Sampah di Sungai Cihanjawar. Khidmatul Ummah: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(01).

Supendi, D. (2022). Balada Essay 21 Opini Catatan Kecil. LPP Balai Insan Cendekia.

Supendi, D. (2023). Korelasi Pengembangan Nilai Karakter Pendidikan Kepramukaan dengan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 4(01), 49-64.

Supendi, D. (2023). PENDAMPINGAN PROGRAM BTQ SISWA-SISWI MDTA HIDAYATUSSIBYAN. Journal of Community Empowerment and Innovation, 2(1), 16-25

Supendi, D., & Bumi, A. R. (2023). Pendampingan Menghafal Al-Qur’an dengan Menggunakan Metode Ummi di Pengajian Qurrata A’yun. Dedicate: Journal of Community Engagement in Education, 2(01), 1-12.

Supendi, D., Supiana, P., & Ardiansyah, H. (2023). Pendampingan Pembentukan IKROMAH sebagai Upaya Preventif Kenakalan Remaja di Kampung Pasir Benteng Desa Cihanjawar. JANKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 62-67.

Widyawati, W., Husna, A. I. N., & Supendi, D. (2023). Parenting Pola Asuh Orang Tua untuk Meningkatkan Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Pengabdian Masyarakat Sumber Daya Unggul, 1(1), 35-41.

Yunara, F. A. (2021). Program Literasi Digital, Pengadaan Perpustakaan Mini dan Pengenalan Permainan Tradisional sebagai Upaya Mengurangi Kecanduan Anak-anak terhadap Gadget di Wonokitri RW 02, Kelurahan Pakis, Kecamatan Sawahan, Kota Surabaya. Surabaya: Universitas 17 Agustus 1945

Published

2024-01-31

How to Cite

Kania, I., & Supendi, D. (2024). Implementasi Kegiatan Sorogan Upaya Mengurangi Penggunaan Gadget Berlebih pada Anak-anak: (Aplikasi Sorogan Kitab Jawi di Majlis Ta’lim Baetul Wasilah Desa Sindangpanon, Bojong, Purwakarta, Jawa Barat). Sivitas : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 17–26. https://doi.org/10.52593/svs.04.1.03