Improving the Quality of Early Childhood Learning Through Group Learning Models: An Analysis in Early Childhood Education

https://doi.org/10.52593/kid.03.1.05

Authors

  • Ani Yuhanidz Bunga Bangsa Cirebon Islamic University
  • Murniasih murniasih Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon
  • Novi Hidayati Bunga Bangsa Cirebon Islamic University

Keywords:

learning models, groups, early childhood

Abstract

This research aims to analyze the application of the group learning model in Early Childhood Education (PAUD) through a literature study approach. The group learning model is known to have various benefits, especially in supporting the cognitive, social and emotional development of early childhood. This study uses qualitative methods by examining various literature sources such as scientific journals, books and related articles. The results of the analysis show that the group learning model is effective in improving children's cooperation, communication and self-confidence. Apart from that, this approach also creates an interactive and fun learning environment, which can motivate children to actively participate. However, the group learning model also has disadvantages, such as passive students who will be left behind, if collaboration is not effective, conflict will occur, and teacher supervision is more intensive. The successful implementation of this model depends on the competence of educators in designing appropriate activities and collaboration with parents. This study recommends strengthening training for educators to optimize the implementation of group learning models in PAUD.

References

Agusniatih, A., & Manopa, J. M. (2019). Keterampilan sosial anak usia dini: teori dan metode pengembangan. Edu Publisher.

Asmani, J, M. (2016). Tips Efektif Cooperative Learning: Pembelajaran Aktif, Kreatif, dan Tidak Membosankan. Penerbit : DIVA press

Choiroyaroh, S. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Klasik dan Model Pembelajaran Kelompok PAUD Bintang Ananda Botoran Tulungagung. Absorbent Mind, 4(1), 235-245.

https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v4i1.6272

Dewi Agus Triani. (2016). Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Jigsaw Di Perguruan Tinggi, 10 No. 2 J, 223– 224.

Dini, J. (2021). Manajemen Pembelajaran untuk Menciptakan Suasana Belajar Menyenangkan di Masa New Normal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1566–1576.

Fadillah, C. N., & Yusuf, H. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 8(2), 120. https://doi.org/10.24114/jbrue.v8i2.41596

Fadlillah, M, dkk. (2014) Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini (Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif dan Menyenangkan), Jakarta, PT Fajar Interpratama Mandiri.

Filtri, H. (2017). Perkembangan Emosional Anak Usia Dini Usia 5-6 Tahun Ditinjau Dari Ibu Yang Bekerja Title. Lectura: Jurnal Pendidkan Anak Usia Dini.

Hijriati. 2017. Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Bunayya. Volume III.Nomor 1. Januari – Juni 2017. http://dx.doi.org/10.22373/bunayya.v3i1.2046

Ita, E. (2018). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di TK Rutosoro Kecamatan Golewa Kabupaten Ngada Flores Nusa Tenggara Timur. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 45–52.

Mardhotillah, H., & Rakimahwati, R. (2021). Pengembangan Game Interaktif Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 779–792. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1361

PAUD Jateng (2015), “Pembelajaran PAUD Model Kelompok Pendidikan Anak Usia Dini”, https://www.paud.id/pembelajaran-paud-model-kelompok/, diakses pada 10 Desember 2024.

https://www.paud.id/author/paudjateng/

Raini, G. K. (2021). Pendekatan Saintifik dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(1). http://https://www.edukasiku.com/2021/09/model-pembelajaran- kelompok-dengan.html

Suharni, Sri Wahyuni, & Salmah. (2020). Pengelolaan Kelas pada Model Pembelajaran Kelompok pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK IT Al- Mahira. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(02), 68-77. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v3i02.3990

Sutrisno, Amin. “Pentingnya pendidikan anak di usia dini.” Jurnal UMJ, 2021, 1–4. Sukriyatun, G., Mujahidin, E., & Tanjung, H. (2023). Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Inovasi Siswa pada

Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam SMP di Kota Bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(02).

Syahrudin, Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) IGRA, Kab. Ponorogo, 2014

Syukriamsyah, S. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Melalui Penerapan LKPD Berbasis Inquiri Materi Suhu pada Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 38 Takengon Tahun Pelajaran 2017/2018. Serambi Konstruktivis, 1(3). https://doi.org/10.32672/konstruktivis.v1i3.1779

Trianto, I, (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual: Konsep, Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum 2013. Jakarta: Prenada Media Group.

Undang-undang Republik Imdonesia no. 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widiawati, R., Hikmawati, H., & Ardhuha, J. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Peserta Didik pada Materi Fluida Dinamis. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1803–1810.

Published

2025-08-31

How to Cite

Ani Yuhanidz, murniasih, M., & Novi Hidayati. (2025). Improving the Quality of Early Childhood Learning Through Group Learning Models: An Analysis in Early Childhood Education. Kiddie: Early Childhood Education and Care Journal, 3(1), 51–62. https://doi.org/10.52593/kid.03.1.05

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.