Implementation of Multisensory Strategies in Arabic Language Learning for Students with Phonological Disorders: A Literature Review

https://doi.org/10.52593/klm.06.2.03

Authors

  • Ihda Auliya Ainul Jannah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia
  • Erlina Erlina Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia
  • Fachrul Ghazi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia

Keywords:

Phonological disorders, Arabic language instruction, multisensory strategies, interactive media, individualized intervention

Abstract

This study is a literature review aimed at identifying effective instructional strategies for teaching Arabic to students with phonological disorders. Although numerous studies have addressed Arabic language instruction and phonological therapy separately, the integration of the two remains limited. This research adopts a narrative literature review approach by analyzing scholarly articles published between 2020 and 2025, sourced from databases such as Scopus, Google Scholar, ScienceDirect, ResearchGate, and Garuda Kemdikbud. The findings indicate that multisensory strategies, phonology-based phonetic exercises, and the use of interactive technologies (such as audio-visual media and educational applications) are effective in enhancing students' abilities to recognize, differentiate, and produce sounds in Arabic. The review also highlights the importance of individualized interventions and collaboration between teachers and speech therapists in designing inclusive instruction. These findings provide a conceptual foundation for the development of Arabic language instruction that is responsive to the needs of students with special educational needs.

References

Ahmad Fauzi, “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa dengan Kebutuhan Khusus,†Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, vol. 6, no. 1 (2020): 45-60.

Anwar, M. (2017). Pendekatan multisensori dalam pembelajaran bahasa: Teori dan aplikasinya. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.

Arief, R. (2020). Strategi pengajaran bahasa Arab untuk siswa dengan gangguan fonologis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fauziyah, A. (2022). Peran Aplikasi Berbasis Audio dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Bahasa, 14(2), 45-57.

Hapsari, R. (2022). Pengaruh Media Interaktif terhadap Kemampuan Fonologis Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(2), 123-135.

Hasanah, R. (2019). Strategi Pembelajaran Huruf Hijaiyah dengan Pendekatan Multisensori. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 23-30.

Hasanah, R. (2022). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Audio-Visual. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 33-40.

Hidayat, A. (2021). Efektivitas Pendekatan Multisensori untuk Siswa dengan Gangguan Fonologis. Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(2), 67-74.

Lestari, D. (2023). Latihan Fonetik Berbasis Konteks dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Linguistik Terapan, 7(1), 89-102.

Lestari, M. (2023). Efektivitas Podcast Edukasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(3), 75-83.

Nugroho, S. (2020). Tantangan dan Solusi dalam Latihan Fonetik. Jurnal Pendidikan Khusus, 9(3), 55-67.

Pratiwi, E. (2019). Efektivitas Rekaman Mandiri dalam Latihan Fonetik. Jurnal Linguistik Indonesia, 12(4), 67-79.

Putri, D. (2020). Tantangan Implementasi Metode Multisensori. Jurnal Pendidikan Khusus, 8(1), 12-20.

Rachman, F. (2020). Penggunaan Perangkat Lunak Interaktif untuk Pembelajaran Fonologi. Jurnal Linguistik Terapan, 6(2), 89-97.

Rahmat, D. (2019). Pemahaman fonologi dalam pembelajaran bahasa Arab: Konsep dan praktik. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Rahmawati, F. (2020). Teknik Drilling dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(2), 101-115.

Rahmawati, L. (2021). Multisensori dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Bahasa dan Sastra, 15(4), 56-63.

Rahmawati, S. (2021). Video sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa dengan Hambatan Fonologis. Jurnal Media Pendidikan, 8(4), 23-34.

Sari, M. (2022). Efektivitas Media Taktil dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(3), 34-40.

Sari, P. (2020). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab: Pendekatan berbasis kompetensi. Surabaya: Penerbit Erlangga.

Sarwono, S. (2016). Pendidikan inklusif: Teori dan praktik pengajaran bagi siswa dengan kebutuhan khusus. Jakarta: Rajawali Press.

Siti Nurhaliza, “Efektivitas Metode Terapi Fonologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab,†Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 8, no. 2 (2021): 123-134.

Suryadi, T. (2021). Pemanfaatan Augmented Reality dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(3), 12-21.

Suryani, T. (2020). Penggunaan Metode Multisensori dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Khusus, 12(3), 45-53.

Utami, A. (2021). Penggunaan Mirror Method untuk Perbaikan Artikulasi. Jurnal Psikolinguistik, 11(3), 45-58.

Zainuddin, Fonologi Bahasa Arab dan Implementasinya dalam Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers, 2020.

Published

2025-07-08

How to Cite

Auliya Ainul Jannah, I., Erlina, E., & Ghazi, F. (2025). Implementation of Multisensory Strategies in Arabic Language Learning for Students with Phonological Disorders: A Literature Review . Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 6(2), 243–259. https://doi.org/10.52593/klm.06.2.03

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.