Pembelajaran Bahasa Arab di UIN Maulana Malik Ibrahim dan STIBA Ar-Raayah

https://doi.org/10.52593/klm.04.1.03

Authors

  • Ainun Suci Qurani Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Septia Solihati Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Nurul Al Fudiah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Siti Mufarokah Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar-Raayah Sukabumi, Indonesia
  • Istiadah Istiadah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Rizal Firdaus Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab Ar-Raayah Sukabumi, Indonesia

Keywords:

kurikulum, pembelajaran bahasa arab, stiba Ar-raayah, uin maulana malik ibrahim

Abstract

Learning Arabic that is designed effectively will produce graduates who are competent in their fields. And a good Arabic learning design is identical to the use of materials, methods, strategies, media, and approaches that are appropriate to the situation and conditions, as well as the learning objectives to be achieved. This study aims to analyze the differences in the Arabic language learning curriculum at STIBA Ar-Rayah and UIN Maulana Malik Ibrahim. This study uses a qualitative approach, using a descriptive approach. As well as the technique of data collection is done by observation, interviews and utilizing documents that have to do with the title of the study. Assnd based on the results of research and comparative analysis of Arabic learning at STIBA Ar-Raayah and UIN Maulana Malik Ibrahim which are seen from the objectives, processes, methods, aspects of learning, media, as well as the evaluation of Arabic learning, there are differences and similarities in the learning curriculum used. of both.

References

Abidin, Z., & Satrianingsih, A. (2018). Perkembangan dan Masa Depan Bahasa Arab. Diwan: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 3(2).

Ahmala, M., Azizah, A. N., & Ningsih, A. W. (2021). Maharah Lugawiyah dalam Pembelajaran Daring Bahasa Arab. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1). https://doi.org/10.32699/liar.v5i1.1768

Aini, N. (2015). Studi Komparasi Kurikulum Bahasa Arab Tingkat Satuan Pendidikan dan Kurikulum 2013 Satuan Pendidikan dan Kurikulum 2013. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 131–156. https://doi.org/10.14421/almahara.2015.011-06

Anggraini, O., & Supriyanto, S. (2019). Literasi Digital. Seminar Dan Lokakarya Kualitatif Indonesia 2019.

Arianti, T., & Nadeak, B. (2019). Perancangan Aplikasi Pembelajaran Kriptografi Algoritma GOST dengan Menggunakan Metode Computer Based Instruction . In KAKIFIKOM : Kumpulan Artikel Karya Ilmiah Fakultas Ilmu Komputer (Vol. 01, Issue 01).

Azka, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dan Persepsi Siswa terhadap Gaya Mengajar Guru dengan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(1). https://doi.org/10.14421/jppm.2019.011-03

Cahyono, A. D. (2020). Membangun Komunikasi Efektif dalam Menentukan Keberhasilan Pembelajaran. Balai Besar Pengembangan Penjaminan Mutu Pendidikan Vokasi Bidang Otomotif Dan Elektronika.

Chotimah, C., & Nisa., K. (2019). “Penerapan Kurikulum Bertaraf Internasional di MA Amanatul Ummah Pacet”. Joems vol.4, 2019. 4, 2019.

Dita Kurniasari. (2021). Analisis Data Adalah: Mengenal Pengertian, Jenis, Dan Prosedur Analisis Data. Dqlab.Id.

Fajar, A., & Kurniawati, D. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Media Flashcard pada Materi An-Nazah di DTA Manaarul Huda Kelas IV Ahmad Fajar 1 Devi Kurniawati 2. 2(1), 24–36.

Gitari, A. (2019). OPTIMALISASI HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF Numbered Heads Together (NHT) PADA MATA PELAJARAN IPA DI MI BAETURRIDLWAN BANDUNG. In Universitar Islam Nusantara (Issue ResearchGate).

Hafs, M. D. (2013). Kurikulum Pengajaran Bahasa Arab di s1 Jurusan Pendidikan bahasa Arab Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Hamid, A. (2017). Buku Panduan PKPBA( Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim 2017).

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu Group.

Hariyanti, E., & Purwanti, E. (2017). Pengukuran E-Learning Readiness Untuk Mendukung Keberhasilan Pengembangan E-Learning ( Studi Kasus : Fst-Universitas Airlangga ). Jurnal Sistem Informasi, 5(3).

Harnovinsah. (2019). Modul 3 Metodologi Penelitian: Metode Pengumpulan Data. Pusat Bahan Ajar Dan E-Learning Universitas Mercu Buana.

Heryanto, F. N. (2016). Resume Kurikulum Dan Pembelajaran.

Huda, S. (2015). Pedoman Akademik STIBA Ar-Raayah 2015-2016.

Ilfan, M. I. F. (2019). Model Kurikulum Bahasa Arab Kelas X Studi Komparatif Kurikulum 2013 dan Kurikulum Ismuba. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2). https://doi.org/10.14421/almahara.2019.052.01

Kusuma, M. W. (2018). Kurikulum PBA Ar-Raayah. Maret 21 November 2021.

Masykur, R. (2019). Teori Dan Telaah Pengembangan Kurikulum. In Aura Publisher (Issue September).

Midi HS, M. H. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab dan Dinamika Wacana Bahasa: Studi Komparasi Teori Al-Sulūkiyyah dan Al-ʽAqliyyah antara Teks dan Konteks. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(1), 16–31. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v1i1.316

Mulyadi. (n.d.). Wawancara langsung dengan Kaprodi PBA STIBA Ar-Raayah.

Nuradi, Khatimah, H., & Hidayat, T. (2021). Analysis of Driving Factors of High School Students Continuing Their Studies To Islamic Universities. At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 22.

Pera Aprizal, A. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232

Rifani, S. (n.d.). Wawancara langsung dengan Mahasiswi Semester 5 UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Sa’diyah, H., & Abdurahman, M. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia: Penelitian Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Asing. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1). https://doi.org/10.32699/liar.v5i1.1665

Saepuddin, A. A. (2021). “Implementasi Biah Loghowiyah untuk Meningkatkan keterampilan mendengarkan dan Berbicara Bahasa Arab di STIBA Ar-Raayah”.

Sudin, A. (2014). Kurikulum dan Pembelajaran (Julia (ed.); 1st ed.). UPI PRESS.

Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syafnidawaty. (2020). PENELITIAN KUALITATIF - UNIVERSITAS RAHARJA.

Umam, M. K., & Syamsiyah, D. (2020). Konsep Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya Terhadap Desain Pembelajaran Bahasa Arab. EDULAB: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.14421/edulab.2019.42-04

Widodo, A., Abidah, Z., Fahmi, N., & ... (2021). Development of Arabic Learning Design Based on Higher Order Thinking Skill With Discovery Learning Model/Pengembangan Desain Pembelajaran Bahasa Arab …. In … Bahasa Arab.

Yaqin, M. A. (2016). Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Di Program Khusus Pembelajaran Bahasa Arab Di Uin Maulana Malik Ibrahim Malang. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan.

Published

2023-01-31

How to Cite

Qurani, A. S., Solihati, S. ., Al Fudiah, N., Mufarokah, S. ., Istiadah, I., & Firdaus, R. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab di UIN Maulana Malik Ibrahim dan STIBA Ar-Raayah. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(1), 41–57. https://doi.org/10.52593/klm.04.1.03