Pendampingan Pelatihan Strategi Pemasaran dan Produksi Usaha Pabrik Tahu Putra Pagadungan Mandiri Jaya

https://doi.org/10.52593/svs.03.1.03

Authors

  • Adriansah Adriansah STAI DR. KH. EZ. Muttaqien Purwakarta, Indonesia
  • Evi Purwaningsih
  • Sri Utami

Keywords:

Tofu production; Marketing strategy; Soybeans

Abstract

Tofu is a traditional Indonesian food made from soybeans which is rich in protein and makes a healthy food. In its activities, there are problems faced by this tofu business, namely the distance from the tofu production site to the market and the high price of soybeans, which are problems faced by Mr. Dindin as the owner of the tofu factory, Putra Pagadungan Mandiri Jaya, Kertamanah Village, Sukasari District, Purwakarta Regency. The purpose of this service is to provide tofu production training for housewives and marketing strategy training as well as solutions to tofu owners for existing problems. In this trial using qualitative methods, field observations, interviews, and documentation studies. To overcome the problem of marketing tofu, there are five strategies offered to the owner of the tofu factory. To overcome the problem of rising soybean prices as the main ingredient for making tofu, there are several alternative solutions including reducing the size of tofu and reducing the use of soybeans by replacing soybeans with non-soybeans.

References

Elsa Saleh, dkk. (2020). Kajian Proses Pengolahan Tahu pada Industri Tahu Karya Mulia di Desa Labusa Kecamatan Konda Kabupaten Konawe Selatan. Tekper: Jurnal Teknologi dan Manajemen Industri Pertanian Volume 1 Nomor 3: 185-190

Hodijah, dkk. (2018). Strategi Pemasaran Tahu Lamping “Cahaya Rasa”, Jurnal Agrijati Vol 32 No 1, Januari 2018,

Indra Masrin dan Lusyana Rachmi. (2019). Strategi Pemasaran Tahu Alami Lubuk Buaya Kota Padang. JSMBI ( Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia ) Vol. 9 No. 2 Desember Hal. 149-159

Kurniadi, Ahmad. (2018). Jurnal Implementasi Teknologi. Tepat Guna Kepada Masyarakat,2018. Diakses pada 16 september 2022).

Laili, dkk. (2020). Strategi Pemasaran Tahu Pada Usaha Rumahan Sindang Panjang Tanjung Sakti Pumi Kabupaten Lahat. Jurnal Ekonomia, Vol. 10 No.2 Juli 2020

Rochmani, Suliantoro. (2014). Penerapan Iptek Bagi Kelompok Usaha Tahu Di Semarang. ABDIMAS Vol. 18 No. 1, Juni 2014

Rusdi Moh. (2019). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Pada Perusahaan Genting Ud. Berkah Jaya. Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis Vol. 6 (2) 2019: 49-54

Saraswati Ines. (2019). Strategi dan Dampak Kenaikan Harga Kedelai terhadap Laba Usaha Produsen Tempe di Desa Panggung. Jurnal Humaniora Teknologi Volume 5, Nomor 2, Oktober 2019

Syukron, Susan. (2020). Teknologi Diversifikasi Produk Tahu di Desa Sumbersalak Kelurahan Kranjingan Kecamatan Sumbersari Kabupaten Jember Untuk Meningkatkan Pendapatan Rumah Tangga. Warta Pengabdian, Volume 14, Issue 1 (2020), pp.24

Wawan, dkk. (2021). Pembinaan Nilai Tambah dan Pendapatan Melalui Tanaman Hidroponik di Desa Kalijati Kecamatan Jatisari Kabupaten Karawang. SIVITAS, Vol. 1. No. 2 Juli 2021, 61-69

Wayan, dkk. (2020). Pemberdayaan Usaha Tahu Di Dusun Banda Desa Saba Kecamatan Blahbatuh Gianyar. Logista-Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat Vol 4. No.2 Tahun 2020 Hal: 78-85

Wijaya, dkk. (2022). Pengembangan Usaha Kerajinan Ingke Melalui Pelatihan Pemasaran Modern (E-Marketing) dan Pembentukan Kelompok Usaha. Wikrama parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, Volume 6 Nomor 2, November 2022: 125-130

Published

2023-01-30

How to Cite

Adriansah, A., Purwaningsih, E., & Utami, S. (2023). Pendampingan Pelatihan Strategi Pemasaran dan Produksi Usaha Pabrik Tahu Putra Pagadungan Mandiri Jaya. Sivitas : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.52593/svs.03.1.03