The Strategic Role of Teachers and Innovation in Learning Media in Early Childhood Education

Authors

  • Hadi Gunawan Syekh Abdul Halim Hasan Binjai Institute
  • Angel Laura Institut Syekh Abdul Halim Hasan

Keywords:

Role, Responsibilities of Teachers, Learning Media, Early Childhood

Abstract

Early childhood education is a critical phase in development that requires special attention from educators, especially teachers. In this context, the role of teachers is very important in creating effective and meaningful learning experiences, where teacher ethics and learning media innovation are inseparable aspects. This article identifies challenges in early childhood education, including the lack of innovation in learning media and the importance of ethics in interactions between teachers and students. The research method used is literature study, by collecting and analyzing various relevant literature sources regarding the role of teachers, teaching ethics, and the use of learning media. The results of the discussion show that teacher ethics functions as a moral foundation that influences the quality of interactions in education, while learning media innovation is proven to increase children's involvement and motivation. This article concludes that a combination of strong ethics and a creative learning media approach is the key to achieving quality education for early childhood.

References

Adiyanti, N., & Purnamasari, R. (2022). Development of Moral Earlychilhood At Ra Ilyasa Nurul Qomar Bungursari Purwakarta. 37–42.

Jannah, M. (2023). Perceptions of Preschool Teachers on Children’s School Readiness in Purwakarta Regency. International Social Sciences and Humanities, 2(2), 402–410. https://doi.org/10.32528/issh.v2i2.264

Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.

Syahida, A. R., & Purnamasari, R. (2024). R a ’ ah Pendampingan Pembuatan dan Penggunaan Alat Permainan Edukatif Untuk. 4(1), 10–16.

Asmara, A. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi: Apakah Memiliki Pengaruh terhadap Peningkatan Kreativitas pada Anak Usia Dini? Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7253-7261.

Cahyaningtyas, A. S. (2020). Pembelajaran menggunakan augment reality untuk anak usia dini di indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 20-37.

Dilla, A. (2024). Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif Pengenalan Huruf Hijaiyah Berbasis Multimedia (Studia Kasus: Taman Kanak-Kanak Bustanul Athfal Aisyiyah Jagoan Boyolali).

Farida, Y. E. (2018). Inovasi media pembelajaran untuk meningkatkan kecerdasan linguistik anak usia dini. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 127-134.

Hadijah, S. (2023). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Di Tk. Aba Sambirejo Binjai. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 127-135.

Iksan, M. (2024). Kreatifitas Kelas dalam Pengembangan Media Pembelajaran Visual di Sekolah Dasar. Termasyhur: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 70-78.

Komala, K. (2015). Mengenal dan mengembangkan kemandirian anak usia dini melalui pola asuh orang tua dan guru. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 31-45.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. urnal misykat, 171-187.

Pakpahan, A. F. (2021). Metodologi penelitian ilmiah. Yayasan Kita Menulis.

Pratiwi, S. (2021). Pemanfaatan barang-barang bekas sebagai alat musik sederhana untuk mengasah kecerdasan musikal anak usia dini di masa pandemi Covid 19. nterlude: Indonesian Journal of Music Research, Development, and Technology, 1-11.

Sanjaya, H. W. (2016). Media komunikasi pembelajaran. Prenada Media.

Sari, D. D. (2023). Media Pembelajaran AUD Berbasis Barang Bekas. Penerbit NEM.

Simatupang, E. V. (2024). Tinjauan Beberapa Aplikasi Teknologi Pada Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Raudhah, 200-214.

Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.

Suryani, A. (2024). Artificial Intelligence sebagai Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 391-41

Syahida, A. R., & Purnamasari, R. (2024). R a ’ ah Pendampingan Pembuatan dan Penggunaan Alat Permainan Edukatif Untuk. 4(1), 10–16.

Ulfadilah, S. (2023). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Penerapan Pembelajaran Di Paud. Jurnal Warna: Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9-29.

Published

2025-02-28

How to Cite

Gunawan, H., & Laura, A. (2025). The Strategic Role of Teachers and Innovation in Learning Media in Early Childhood Education. Kiddie: Early Childhood Education and Care Journal, 2(2), 105–114. Retrieved from https://e-jurnal.staimuttaqien.ac.id/index.php/kiddie/article/view/2709