Creating a Healthy Generation : PAUD Principal’s Strategy in Creating Clean and Healthy Living Habits
Keywords:
Pembiasaan hidup sehat, Anak usia dini, Kepala PAUDAbstract
This study examines the strategies the head of early childhood institutions applied in implementing Clean and Healthy Living Behavior in children aged 5-6. The method used in this research is qualitative, which is analyzed descriptively. The participants in this study were the head of PAUD and class B1 children aged 5-6 years, totaling 20 children at Buah Hati ECE, Langsa City, Aceh. The data were collected through observation, interview, and documentation. Data analysis techniques in this study are data collection, reduction, and conclusion drawing. The results showed that the principal applied the strategy of habituation, knowledge, and giving examples. All teachers apply the strategy, and it is influential in shaping PHBS behavior in early childhood. This research creates an ecosystem that supports children in practicing clean and healthy living behaviors at school and everyday life.
Penelitian ini mengkaji strategi yang diterapkan kepala lembaga PAUD dalam menerapkan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada anak usia 5-6 tahun. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif yang dianalisis secara deskriptif. Partisipan dalam penelitian ini adalah kepala PAUD dan anak kelas B1 usia 5-6 tahun yang berjumlah 20 anak di PAUD Buah Hati, Kota Langsa, Aceh. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah pengumpulan data, reduksi, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepala sekolah menerapkan strategi pembiasaan, pengetahuan, dan pemberian contoh. Semua guru menerapkan strategi tersebut, dan berpengaruh dalam membentuk perilaku PHBS pada anak usia dini. Penelitian ini menciptakan ekosistem yang mendukung anak dalam mempraktikkan perilaku hidup bersih dan sehat di sekolah dan kehidupan sehari-hari.
References
Abdussamad, Zuchri. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. Makasar : CV Syakir Media Press.
Batur, Desa, and Kecamatan Getasan. 2005. “PELAKSANAAN PERILAKU SEHAT PADA ANAK USIA DINI DI PAUD PURWOMUKTI DESA BATUR KECAMATAN GETASAN Apriliana Kuntoro Astuti Program Studi Pendidikan Guru PAUD – FKIP – UKSW.” : 264–72.
Edwita, and Uswatun Hasanah. 2019. “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Healthy Lifestyle Melalui Program Literasi Hidup Sehat.” Jurnal Pendidikan Dasar 10(2): 24–34.
Eka Dian Savitri, Endang Susilowati, Sukriyah Kustanti Moerad, Ni Gusti Made Rai. 2021. “Mothers Attitude of Preschool Towards Clean and Healthy.” 12: 119–27.
Hidayah, Fitriyatun, and Dewi Maharani. 2023. “Peran Ibu Sebagai Madrasatul Ula Dalam Pendidikan Akhlak Anak (Studi Kasus Wanita Karier Di Jawa Tengah Indonesia).” Wasthiyah : jurnal studi keislaman 4(1): 42–55. https://e- journal.stishid.ac.id/index.php/wasathiyah/article/view/190.
Hidayat, Anwar. 2012. “Variabel 1.” 14 O (X): 1. https://www.statistikian.com/2012/10/variabel-penelitian.html.
Kagan, S. L., Moore, E., & Bredekamp, S. (1998). Reconsidering children's early development and learning toward common views and vocabulary: National Education Goals Panel: DIANE Publishing
Kasmadi, Nurmalia. 2022. “Pembiasaan Perilaku Hidup Sehat Kepada Anak.” Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 4(1): 24–30.
Khaeriyah, Nining, and Lia Kurniawaty. 2021. “Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Di TK Islam Kamilah.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5(2): 5259. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1666/1603.
Khairunnisa, Nur Lathifah. 2022. “Gambaran Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Santriwati Pesantren X Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Bogor Tahun 2022.”
Mardhiati, Retno. 2019. “Pendidikan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Anak Usia Dini.” Ikraith-Abdimas 2(3): 133–41.
Ningsih, Ni Luh ari Surya. 2022. “Gambaran Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs)Pada Murid Sekolah Dasar Negeri 6 Padang Sambian.”
Nirwana, Evi Selva. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Android Untuk Anak Usia 5-6 Tahun.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(3): 1811–18.
Nurmahmudah, Endah, T Puspitasari, and I T Agustin. 2018. “Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Pada Anak Sekolah.” ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(2): 46–52.
Ratna Julianti, and M.Pd Drs. H. M Nasirun. 2018. “Pelaksanaan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Di Lingkungan Sekolah.” Jurnal Ilmiah Potensia 3(1): 11–17. www.dinkes.go.id.
ROAS. 2017. “Sekolah Dasar.” Jurnal AcTion, 2(2): 80–85.
Rozi, Fathor, Ahmad Zubaidi, and Masykuroh Masykuroh. 2021. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Program Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Anak 10(1): 59–68.
Sagala, Suwastati. 2022. “Jurnal Pendidikan Dan Konseling.” Jurnal Pendidikan dan Konseling 4(3): 1349–58.
Suryani, Lely, Kristianus J Tute, and Ariswan Usman Aje. 2019. “Penumbuhan Karakter Cinta Lingkungan Hidup Melalui Kegiatan Kegiatan Di Organisasi Anak Cinta Lingkungan Kabupaten Ende Ntt.” Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO 4(2): 23–34. https://ojs.ummetro.ac.id/index.php/lentera/article/view/1082.
Syarfina, S., Yetti, E., & Fridani, L. (2018). Pemahaman guru prasekolah raudhatul athfal tentang kesiapan sekolah anak. Jurnal pendidikan usia dini, 12(1), 153-163. https://doi.org/10.21009/JPUD.121.13
Tabi’in, A. 2020. “Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat(Phbs) Pada Anak Usia Dini Sebagai Upaya Pencegahan Covid 19.” JEA (Jurnal Edukasi AUD) 6(1): 58.
Utomo, Satrio Bagus. 2018. “Warta-Kesmas-Edisi-02-2018_1136.” Cegah Stunting Itu Penting ed 2nd: 6–7. https://kesmas.kemkes.go.id/assets/upload/dir_519d41d8cd98f00/files/Wart a-Kesmas-Edisi-02-2018_1136.pdf.
Yudanti, Chika. 2021. “Peran Guru Dalam Membina Karakter Siswa Peduli Lingkungan Pada Program Bebas Sampah Fakultas Tarbiyah Dan Tadris Institut Agama Islam Negeri ( Iain ) Bengkulu.” : 1–103.
Yulisyafira, Nadia, and Serli Marlina. 2022. “Strategi Guru Dalam Memberikan Layanan Kesehatan Selama Pandemi Pada Anak Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal Balai Talang.” Jurnal Pendidikan Tambusai 6: 11600–608. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/3742.
Yuniar, Dita Firda. 2021. “Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Siswa TK Pertiwi 25.10 Kota Tegal Tahun 2020/2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Mahyuni, Syarfina Syarfina, Suci Lestari, Putri Adelia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
KIDDIE: Early Chilhood Eduaction and Care Journal allow the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions and authors who publish with this journal agree to the following terms:
In developing strategy and setting priorities, KIDDIE: Early Chilhood Eduaction and Care Journal recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-SA or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre.
KIDDIE: Early Chilhood Eduaction and Care Journal has a CC-BY SA license or its equivalent as the optimal license for publication, distribution, use and reuse of scientific work. This license is under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.