The Effectiveness of Using Digital Comic Media in Improving Maharah Qira'ah of Junior Secondary Level Students
Keywords:
Digital Comic, Learning Media, Reading SkillAbstract
Maharah Qira'ah is an important aspect of Arabic language learning in Madrasah Tsanawiyah. However, many students experience difficulties in understanding Arabic texts effectively. Therefore, this study aims to determine the effectiveness of using digital comic media in improving maharah qira'ah of seventh grade students with the subject matter "al-bait". This study used Pre-Experimental design with One-Group Pretest-Posttest Design model. The sample consisted of 15 students selected by purposive sampling. Data were analyzed using normality test, Paired Sample T-test, and N-Gain Score calculation. The results showed that the data were normally distributed with a pretest significance value of 0.342 and posttest of 0.136 (p > 0.05). T-test showed a significant difference between pretest and posttest (p = 0.000 < 0.05). The N-Gain Score value of 0.7684 shows an increase in maharah qira'ah ability in the high category. In conclusion, the use of digital comics is effective in improving students' maharah qira'ah. This study makes an important contribution to the development of innovative learning media that can increase students' interest and understanding in learning Arabic.
References
Aisyah, N., Panjaitan, S., & Rasyid, H. Al. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Bahasa Arab Berbasis Canva. Journal Of Education Research, Vol.4(No.2), 484.
Alam, S. (2023). Problematika Maharah Al- Qira ’ ah Siswa Madrasah Tsanawiyah Ma ’ had Al -Zaytun. 1(1), 18–33.
Angely Noviana Ramadani, Kartika Chandra Kirana, Umi Astuti, dan A. M. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP DUNIA PENDIDIKAN (STUDI LITERATUR). Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(4), 749–756.
Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993
Belda-Medina, J. (2024). Inclusive Education through Digital Comic Creation in Higher Learning Environments. Social Sciences, 13(5). https://doi.org/10.3390/socsci13050272
Burhan Lukman Syah, A. U. A. A. (2024). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN MAHARAH AL-QIRA’AH DAN SOLUSI PEMECAHANNYA. 8, 1–23.
Evi Hikma Setyarini, Alif Mudiono, & Candra Utama. (2022). Analisis Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(2), 205–210. https://doi.org/10.55681/jige.v3i2.390
Fardiyah, H., Hayati, S., Aceh, A. B., Aceh, U. I. N. A. B., & Aceh, U. I. N. A. B. (2024). Pengaruh Penggunaan Media E-Komik Untuk Menarik Minat Siswa Dalam Pembelajaran Qira ’ ah Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia sebagai bahasa kedua mengalami banyak kesulitan atau poblematika , problematika tersebut datang dari bahasa Arab itu pelaksana p. 07.
Hardiyanti, P. (2022). Mafhum Maharah Qiraah Dan Maharah Kitabah. Islamic Education, 2(2), 1–5. https://doi.org/10.57251/ie.v2i2.376
Hidaya, K. N., Hasanudin, C., & Sutrimah. (2023). Peningkatan Kemampuan Bercerita dengan Menggunakan Model Pembelajaran Quantum Learning Berbantuan Komik Digital. Jubah Raja (Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 3(1), 37–45.
Isnaini Naffi’an, Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2024). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan minat belajar sisiswa. Jurnal Studi Multidisipliner, Vol 8 No., 987–992.
Izzah, M. A., & Ma’sum, A. (2021). Pengembangan Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah untuk Siswa Kelas X MA Almaarif Singosari. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(8), 1081–1094. https://doi.org/10.17977/um064v1i82021p1081-1094
Kamaluddin, M. I. (2021). Pengaruh Media Komik terhadap Keterampilan Membaca Cerpen. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 125–131. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.608
Karmiani, S. (2018). Penggunaan Media Komik Berbahasa Inggris Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas Viii Smpn 3 Teluk Kuantan. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(6), 883. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i6.6514
Kawijaya, J. (2023). Penggunaan Media Komik Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Arab Kelas Vii Mts Muhammadiyah Sekampung Tahun 2015.
Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan Media Komik Matematika Digital Untuk Pembelajaran Materi Pecahan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 103–116. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.660
Lestari, E. Y., Shinta, D., Susilo, J., & Khoirulloh, K. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Komik Edukasi Bermuatan Budaya Jawa dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2815–2822. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2503
Narestuti, A. S., Sudiarti, D., & Nurjanah, U. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 305–317. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3756
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Payanti, D. A. K. D. (2022). Peran Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa yang Inovatif. Sandibasa I: Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia I, 4(April), 464–475. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/view/2035%0Ahttps://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/download/2035/1484
Rohmah, A., & Zainullah, A. (2024). Problematika Maharoh Qiro’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di MTs Fatahillah Probolinggo. TADRIS AL-ARABIYAT- Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 2774–6100.
Rohmawati, & Wibisono. (2020). Penggunaan Media Komik Bebahasa Mandarin terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Pengunaan Media Komik Berbahasa Mandarin Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Bahasa Mandarin Siswa Kelas X Perhotelan SMK 17 Agustus 1945 Surabaya. Mandarin Unesa, 3(1), 1–5.
Salamuddin, S., & Fadilah, S. (2022). The Use of Comic Media to Increase the Maharah Qiraah of Elementary Education Level Students. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 6530–6537. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3746
Sholehuddin, A., & Wijaya, M. (2019). Implementasi Metode Amtsilati Dalam Meningkatkan Kemampuan Maharah Qiro’ah. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 47. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.708
Siregar, D. T., Bunari, B., Asril, A., Ahmal, A., & Antosa, Z. (2024). Pengembangan Media Komik Digital pada Materi Proklamasi Kemerdekaan Indonesia Sebagai Sumber Belajar Siswa Kelas XI IPS. JAMPARING: Jurnal Akuntansi Manajemen Pariwisata Dan Pembelajaran Konseling, 2(1), 63–73. https://doi.org/10.57235/jamparing.v2i1.1789
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Wulandari, D., Rejekiningsih, T., & Santosa, E. B. (2023). Analisis Kebutuhan Media Komik Digital untuk Meningkatkan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar di Bojonegoro. Journal on Education, 06(01), 8854–8865. http://jonedu.org/index.php/joe